Když budete jíst stravu s vysokým obsahem sacharidů, vaše tělo bude produkovat glukózu. Glukóza je nejjednodušší molekula pro vaše tělo, kterou lze přeměnit a použít jako energii.

Protože se glukóza používá jako primární energie, tuky nejsou potřeba, a proto se ukládají. Typicky při normální stravě s vyšším obsahem sacharidů bude tělo využívat glukózu jako svoji hlavní formu energie. Snížením příjmu sacharidů se tělo uvede do stavu známého jako ketóza.

broko

Ketóza je přirozený proces, kterým se tělo snaží získat energii jinak než ze sacharidů, kterých má nedostatek. Během tohoto stavu produkujete ketony, které se produkují štěpením tuku v játrech.

Konečným cílem správně udržované keto diety je přinutit vaše tělo do tohoto metabolického stavu. 

Co se jí na keto dietě?

Chcete-li zahájit keto dietu, budete muset trochu plánovat dopředu. To znamená mít připravenou funkční stravu a čekat. To, co jíte, závisí na tom, jak rychle chcete přejít do ketózy. Čím více omezíte sacharidy (méně než 25 g čistých sacharidů denně), tím rychleji vstoupíte do ketózy.

Chcete, aby váš příjem sacharidů byl omezený, zaměřte se zejména na zeleninu, ořechy a mléčné výrobky. Nejezte rafinované uhlohydráty, jako je pšenice (chléb, těstoviny, cereálie), škrob (brambory, fazole, luštěniny) nebo ovoce. Malá výjimky je avokádo, které lze konzumovat s mírou.

kapu

Čemu se ve stravě vyhnout

• pšenice, kukuřice, rýže, obiloviny

• cukr, med, agáve, javorový sirup, ovocný sirup

• ovoce – jablka, banány, pomeranče, hroznové víno a ostatní sladké ovoce

• brambory

Na čem si můžete pochutnat:

• maso: ryby, hovězí, jehněčí, drůbež

• vejce

• zelená listová zelenina (špenát, kapusta), brokolice, květák

• Mléčné výrobky doporučené sýry a mléčné krémy  

• Ořechy a semena – makadamové ořechy, vlašské ořechy, slunečnicová semínka

• Avokádo a bobule: maliny, ostružiny a jiné bobule s nízkým glykemickým dopadem

• Sladidla: stévie a jiná sladidla s nízkým obsahem sacharid

Typicky se pro denní stravu doporučuje 20 – 30 g čistých sacharidů, ale čím nižší je váš příjem sacharidů a hladina glukózy, tím lepší budou vaše celkové výsledky.